[OPIS] Gigantspinosaurus

Wszystko o groźnie wyglądających "zadaszonych jaszczurach"
Kriolofozaur Szymon Jagusztyn
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur

Re: [OPIS] Gigantspinosaurus

Post autor: Kriolofozaur Szymon Jagusztyn »

Obecnie Iren Dabasu jest już nieźle zbadane, tylko małżoraczki były przyczyną poprzedniego błędu.

Awatar użytkownika
nazuul

Post autor: nazuul »

Zmieniłem wiek i parę innych:
https://www.encyklopedia.dinozaury.com/ ... ldid=27172

Należy jeszcze zmienić datowania taksonów z formacji Shangshaximiao (=górna część formacji Shaximiao) i Xiashaximiao (=dolna część formacji Shaximiao). Sugeruję następujący sposób (granica jest arbitralna; między formacjami jest zapewne luka w zapisie):
Shangshaximiao, stara forma tabeli: https://www.encyklopedia.dinozaury.com/ ... ldid=15138
Xiashaximiao, nowa forma tabeli: https://www.encyklopedia.dinozaury.com/ ... ldid=26747

Z cytowanych przez Hui i in. 2022 publikacji niewiele wynika i nie do wszystkich dotarłem, odszukałem też inne. Istotne jest datowanie Wang i in. (2018): 159 ± 2 Ma dla najwcześniejszych warstw dolnej części formacji, rekalkulowane na 160 Ma (z pomijalnym ±) w Moore i in. (2020). Młodsza formacja Suining ma maksymalny wiek 144 Ma (Li i in., 2018).
Ciekawe jest niepublikowane datowanie Zhou i in. (2021) z 210 m powyżej podstawy formacji - 175 Ma i wskazane w nim datowanie górnej części na 169 ± 0,68 Ma.
Szczegóły datowań:
Spoiler
Zong, H., and H. Shi. 1997. The Jurassic System of Dujiangyan, Pengzhou and Shifang, Sichuan. Journal of Stratigraphy 21:192–202. [In Chinese with English abstract]
s. 33-43: https://mall.cnki.net/onlineread/Mall/M ... 99703*1**1*

Gou, Z. H., B. Zhao, and S. Wu. 2000. Jurassic system of Dayi, Chongzhou, Wenchuan and Dujiangyan, Sichuan. Journal of Chengdu University of Technology 27:31–39.
nie dostarłem

Li R. B., X.-Z. Pei, Z.-Q. Liu, Z.-C. Li and X.-L. Wang. 2010. Basin-Mountain Coupling Relationship of Foreland Basins between Dabashan and Northeastern Sichuan––The Evidence from LA-ICP-MS U-Pb Dating of the Detrital Zircons. Acta Geologica Sinica 84:1118–1134. [In Chinese with English abstract]
http://www.geojournals.cn/dzxb/ch/reade ... ar_id=2010
tekst w nienzanym mi języku

Luo, L., J.-F. Qi, M.-Zh. Zhang, K. Wang, and Y.-Zh. Han. 2014. Detrital zircon U–Pb ages of Late Triassic–Late Jurassic deposits in the western and northern Sichuan Basin margin: constraints on the foreland basin provenance and tectonic implications. International Journal of Earth Sciences 103:1553–1568.
https://www.researchgate.net/profile/Li ... ations.pdf
nie wiadomo, z której części formacji

Qian T., Sh.-F. Liu, Z.-X. Wang, W.-P. Li, and X.-L. Chen. 2016. A detrital record of continent-continent collision in the Early-Middle Jurassic foreland sequence in the northern Yangtze foreland basin, South China. Journal of Asian Earth Sciences 131:123–137.
https://drive.google.com/file/d/1jwtcR9 ... wAh9f/view
nie wiadomo, z której części formacji

Wang, J., Ye, Y., Pei, R., Tian, Y., Feng, C., Zheng, D., & Chang, S. C. (2018) "Age of Jurassic basal sauropods in Sichuan, China: A reappraisal of basal sauropod evolution" GSA Bulletin, 130(9-10), 1493-1500. [[doi:10.1130/B31910.1]]
http://www.zdm.cn/upload/pdf/Wang%20et% ... ichuan.pdf
159 ± 2 Ma dla wczesnych warstw dolnej części formacji

inne niż cytowane przez Hui i in. 2022:
Zhou, Y., Dai, H., Yu, H., Ma, Q., Tan, C., Li, N., ... & Li, D. (2022). Zircon geochronology of the new dinosaur fauna in the Middle Jurassic lower Shaximiao Formation in Chongqing, SW China. Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology, 592, 110894. [abstrakt]
maksymalny wiek dolnej części formacji: 166.0 ± 1.5 Ma

Moore, A. J., Upchurch, P., Barrett, P. M., Clark, J. M., & Xing, X. (2020). Osteology of Klamelisaurus gobiensis (Dinosauria, Eusauropoda) and the evolutionary history of Middle–Late Jurassic Chinese sauropods. Journal of Systematic Palaeontology, 18(16), 1299-1393.
rekalkulowane Wang i in. (2018) na 160 Ma (z pomijalnym ±)

Li, Y., He, D., Li, D., Lu, R., Fan, C., Sun, Y. & Huang, H. 2018. Sedimentary provenance constraints on the Jurassic to Cretaceous paleogeography of Sichuan Basin, SW China. Gondwana Research, 60, 15–33. doi:10.1016/j.gr.2018.03.015
Suining mid SC106 144–179 Ma
Shangshaximiao mid SC109 168–187 Ma , base SC130 164–186 Ma
Xiashaximiao mid SC111 161–199 Ma , base SC046 161–176 Ma
z Moore i in. 2018: "Two detrital zircons sampled from different localities near the bottom of the Shaximiao Formation give concordant ages of 161.33 ± 1.44 and 161.47 ± 2.02 (Li et al., 2018)" (to pewnie jest w suplementach - "Extras")

Qian, T., Liu, S., Wang, Z., Li, W., & Chen, X. (2016). A detrital record of continent-continent collision in the Early-Middle Jurassic foreland sequence in the northern Yangtze foreland basin, South China. Journal of Asian Earth Sciences, 131, 123-137.
maksymalnie 158 ± 7 Ma / 160 Ma

Moore, A. J., Upchurch, P., Barrett, P. M., Clark, J. M., & Xing, X. (2020). Osteology of Klamelisaurus gobiensis (Dinosauria, Eusauropoda) and the evolutionary history of Middle–Late Jurassic Chinese sauropods. Journal of Systematic Palaeontology, 18(16), 1299-1393.
suplement
Though traditionally considered Middle Jurassic in age (e.g., Dong et al., 1983), the beds of the lower Shaximiao Formation at Dashanpu were recently dated at 159 ± 2 Ma (with 10% discordance and 1 standard deviation error, sample ZG-2 is recalculated to 160.35 ± 0.37 and sample ZG-4 to 160.35 ± 0.36; J. Stielger, pers. comm. 2018), likely placing all of the Shaximiao Formation within the Late Jurassic (Wang et al., 2018). Two detrital zircons sampled from different localities near the bottom of the Shaximiao Formation give concordant ages of 161.33 ± 1.44 and 161.47 ± 2.02 (Li et al., 2018); assuming these detrital zircon ages are not substantially older than the age of the lower Shaximiao Formation, the lower Shaximiao Formation likely does not extend appreciably into the Callovian. For sauropod taxa from the Dashanpu Quarry at Zigong (Shunosaurus lii, Omeisaurus tianfuensis), in the lower Shaximiao Formation, we use an age range of 158.98 to 162.77 Ma (a range inclusive of the minimum age of detrital grains from Dashanpu to the maximum age of the grain from site SC046 of Li et al., 2018, from near the bottom of the Shaximiao Formation). For taxa from elsewhere in the lower Shaximiao Formation (Omeisaurus junghsiensis), we use the oldest age of the detrital grain from site SC046, from near the base of the Shaximiao Formation (Li et al., 2018), as the lower bound and a mid-Kimmeridgian upper bound to conservatively capture the age of the lower Shaximiao Formation (i.e., a range of 154.75 to 162.77 Ma).
For the upper Shaximiao Formation (from which Omeisaurus maoianus, Mamenchisaurus constructus, and both the holotype and referred specimens of Mamenchisaurus hochuanensis are known), we use a conservative range of 148.6 to 158.3 Ma, encompassing the entirety of the Kimmeridgian and the first half of the Tithonian. The Wujiaba Dam Quarry (from which Mamenchisaurus youngi was recovered) is 15m above the conchostracan shale that divides the lower and upper Shaximiao Formation. Given that this locality is low in the upper Shaximiao Formation, we restrict its age to the first half of the Kimmeridgian (154.75 to 158.3 Ma).
Obrazek
[Stamp: Apsaravis] [Avatar: P. Weimer, CC BY-NC-SA 2.0]

Awatar użytkownika
nazuul

Lythronax pisze:
8 października 2023, o 12:40
Myślę, że warto byłoby napisać publikacje wyjaśniającą czemu Gigantspinosaurus powinien być uznany za nomen nudum. W literaturze naukowej funkcjonuje jako takson ważny, mimo iż w naszej encyklopedii jest nieważnym rodzajem.
Wyjaśniać budowę cepa? Wyżej pisałem dlaczego to nomen nudum.
Maidement i Wei (2006: 628) sami tak uważali: "Gigantspinosaurus sichuanensis has never been formally diagnosed", ale mimo to, bez podania uzasadnienia, traktowali go jako ważny.
W pracach Maidment funkcjonuje jako takson ważny i pewnie ludzie się tym sugerują. Przed 2006 rokiem tego taksonu praktycznie nie ma jako ważny w literaturze (np. The Dinosauria, pojawia się w książkach Gluta w 2008 r. już jako ważny, pisze on na s. 431, że został zdiagnozowany). Trudno więc mówić, że w literaturze funkcjonuje jako ważny, skoro opiera się to zasadniczo na przeczącej samej sobie pracy.
Obrazek

Awatar użytkownika
Lythronax
Złoty Dinek I-VI 2023
Złoty Dinek I-VI 2023

Post autor: Lythronax »

Ciekawe ile dinozaurów mogło zostać błędnie uznane za ważne jak "Gigantspinosaurus". W sumie Yingshanosaurus też jest uznany za nomen nudum przez Maidment i Wei (2006). Jednak Zhou (1994) opisał go dość szczegółowo, a wcześniej wymienieni autorzy nie cytują jego pracy. Wygląda jakby nie mieli do niej dostępu lub nie wiedzieli, że istnieje.

Awatar użytkownika
Lythronax
Złoty Dinek I-VI 2023
Złoty Dinek I-VI 2023

nazuul pisze:
8 października 2023, o 16:59
Wyżej pisałem dlaczego to nomen nudum.
Maidement i Wei (2006: 628) sami tak uważali: "Gigantspinosaurus sichuanensis has never been formally diagnosed", ale mimo to, bez podania uzasadnienia, traktowali go jako ważny.
Faktycznie tutaj popełnili błąd, ale przecież jest jeszcze redeskrypcja z 2018 roku, w której został opisany i zilustrowany. Ostatnio rozmawiałem z Mortimerem na ten temat i napisał, że na postawie publikacji Hao i in. (2018) Gigantspinosaurus jest ważnym taksonem.

Awatar użytkownika
nazuul

Praca z 2018 r. nie spełnia art. 16.1: nazwa nie jest wyraźnie oznaczona jako nowa (przeciwnie: przypisywana Ouyang, 1992), więc nie jest dostępna zgodnie z art. 10.1.
Obrazek

Awatar użytkownika
Lythronax
Złoty Dinek I-VI 2023
Złoty Dinek I-VI 2023

Na anglojęzycznych Wikipedii spotkałem (chodź nie wiem czy poprawną) czyjąś interpretację zasad ICZN wg której dinozaury z abstraktów mogą być uznane za ważne.
It's a common misunderstanding that names in abstracts would be invalid. The new text under 9.10. makes this more clear: materials issued primarily to participants at meetings (e.g. symposia, colloquia, congresses, or workshops), including abstracts and texts of presentations or posters. So, if the abstract text is later published in a printed edition, the name in principle is valid.
Also, the requirements of 13.1.1 are quite minimal: be accompanied by a description or definition that states in words characters that are purported to differentiate the taxon. So any description intended to differentiate suffices. That intent might be implicit: no formal diagnosis needs to be given. This is why Recommendation 13A adhorts the author to make his intent explicit by giving a formal diagnosis anyway. Very commendable but not mandatory.

Awatar użytkownika
nazuul

Z pierwszym się zgadzam, "issued primarily to participants", np. abstrakty z SVP spełniają kryterium publikowania.
Gorzej z tym drugim "purported to differentiate", o którym pisałem wcześniej. Wg jakieś bardzo życzliwej interpretacji tekstu może jest tam coś takiego, ale wg mnie nie. Prymitywny kształt żuchwy to ma być cecha odróżniająca?
Obrazek

Awatar użytkownika
Lythronax
Złoty Dinek I-VI 2023
Złoty Dinek I-VI 2023

Prymitywny kształt żuchwy jest bardzo niesprecyzowaną cechą diagnostyczną. Patrząc na wcześniejsze wyjaśnienia uznanie "Gigantspinosaurus" za nomen nudum jest słuszne.

Czy na ED pojawi się jakiś artykuł wyjaśniający przynajmniej najważniejsze zasady ICZN?

ODPOWIEDZ