Forum Dinozaury.com

Forum Dinozaury.com

z nami przeniesiesz się w czasie...
 
Teraz jest 14 grudnia 2018, o 13:18

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [Poprawa opisu] Bahariasaurus (bahariazaur)
PostNapisane: 12 października 2009, o 15:49 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 grudnia 2007, o 19:51
Posty: 6278
Lokalizacja: Wielkopolska
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Bahariasaurus (bahariazaur)

długość: ok. 12 m
masa: ok. 2,5 t
czas: 100-96 Ma
miejsce: Egipt - okolice miasta Narsa Matruh (formacja Baharıje)
klasyfikacja:
Dinosaura
Saurischia
Theropoda
Averostra
(?) Ceratosauria
? Abelisauroidea
?? Abelisauria
?? Noasauridae


Bahariasaurus to wielki, tajemniczy teropod z początku późnej kredy Afryki.

Materiał kopalny
Holotyp (HM 1922 X47) to obecnie zniszczony, bardzo niekompletny szkielet, na który składały się 2 kręgi grzbietowe (200 i ok. 180 mm), łuk neuralny, fragment żebra, 3 kręgi krzyżowe (ok. 135 mm, ok. 120 mm, ok. 120 mm) kość łonowa (1030 mm), proksymalna część kości kulszowej.

Paratypy (z których niektóre zapewne pochodzą od jakiegoś innego taksonu) to kręgi ogonowe i kość kulszowa (HM 1911), kręg grzbietowy (HM 1912 VIII 62b), kości kulszowe (HM 1912 VIII 82) oraz fragment kości kulszowej (HM 1912 X 47).

Kolejne szczątki, składające się z 6-ciu kręgów ogonowych pochodzących z albu (112-99 Ma) Nigru ("Continental Intercalaire" - formacja Farak) został przypisany do tego taksonu przez Lapparenta (1960), jednak przynależność do Bahariasaurus jest wątpliwa - materiał nie pokrywa się z holotypem ani paratypem.

Materiał pochodzący z wczesnego cenomanu (100-96 Ma) północno-wschodniej Brazylii (formacja Alcântara) Medeiros i Schultz (2002) oznaczyli jako cf. Bahariasaurus sp.

Synonimika i filogeneza
Bahariasaurus to teropod o niepewnej pozycji filogenetycznej i statusie - może być ważny, szczególnie jako starszy synonim Deltadromeus. Pomiędzy nimi nie ma różnic wskazujących na odrębność gatunkową, jednak porównanie utrudnia znikoma ilość materiału (w przypadku B. ingens zostały jedynie rysunki Stormera) i kiepski stan zachowania holotypu D. agilis.

Rauhut (1995) uznał bahariazaura za przedstawiciela Carcharodontosauridae, natomiast Chure (2000) za tyranozauroida, lecz oba przyporządkowania są raczej mało przekonujące (Mortimer, online). Kręgi krzyżowe wykazują budowę typową dla abelizaurów. W niepublikowanej analizie Cau z 2008 roku (online) Bahariasaurus jest bazalnym celurozaurem. Jednak w nowszej analizie (online, 2010), w której Cau zakodował go wraz z Deltadromeus w jeden takson, należy on do nienazwanego (choć niezdefiniowane Bahariasauridae wydaje się być odpowiednie) kladu bazalnych abelizauroidów - razem z kilkoma innymi taksonami.
Potencjalny młodszy synonim bahariazaura jest niemal na pewno ceratozaurem - być może noazaurydem.

Spis gatunków:
Bahariasaurus Stromer, 1934
?=Deltadromeus
B. ingens Stromer, 1934
?=Deltadromeus agilis


Obrazek
Materiał kopalny B. ingens. Rysunek pochodzi z tej strony.

Źródła:
Carrano, M. T. & Sampson, S. D. (2008). "The Phylogeny of Ceratosauria (Dinosauria: Theropoda)". Journal of Systematic Palaeontology. 6, 183-236.

http://home.comcast.net/~eoraptor/Cerat ... urusingens

http://theropoda.blogspot.com/2008/12/l ... acico.html

http://theropoda.blogspot.com/2010/01/k ... ge-of.html

http://www.paleodb.org/cgi-bin/bridge.p ... n_no=38575


Ostatnio edytowano 19 stycznia 2010, o 18:54 przez nazuul, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: [Poprawa opisu] Bahariasaurus (bahariazaur)
PostNapisane: 18 stycznia 2010, o 22:43 
Offline
Paleogeński prawaleń
Paleogeński prawaleń
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 czerwca 2009, o 10:40
Posty: 3717
Lokalizacja: B-B
Imię i nazwisko: Marcin Szermański
nazuul napisał(a):
długość: ok. 12 m

Na DD jest podane (chyba błędnie) 8 metrów. Ale właśnie na TDB wymiary holotypu ok. 11,9 m.

nazuul napisał(a):
miejsce: Egipt (formacja Baharıje)

Okolice miasta Narsa Matruh. Na DD jest teĹź podana formacja Farak Formation (czy to ta sama formacja?) oraz:

Cytuj:
Tahoua "Continental intercalaire" unnamed unit, Agadez, Niger

Także na ThePaleontologyDatabase wymieniony jest Niger (o "fantastycznej" Brazylii nie wspominam :lol: ) Ten sam błąd, a może przeoczenie z kolei na TDB?

nazuul napisał(a):
Materiał kopalny
Holotyp (HM 1922 X47) to obecnie zniszczony, bardzo niekompletny szkielet, na który składały się 2 kręgi grzbietowe, łuk neuralny, fragment żebra, 4 kręgi krzyżowe, kość łonowa i część kości kulszowej.

U Mortimera 3 kręgi krzyżowe, nie 4. Może sobie źle kliknąłeś ;) Tak jest u niego:
2 kręgi grzbietowe (200 i ok. 180 mm), łuk neuralny, fragment żebra, 3 kręgi krzyżowe (ok. 135 mm, ok. 120 mm, ok. 120 mm) kość łonowa (1030 mm), proksymalna część kości kulszowej.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł: Re: [Poprawa opisu] Bahariasaurus (bahariazaur)
PostNapisane: 18 stycznia 2010, o 23:15 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 grudnia 2007, o 19:51
Posty: 6278
Lokalizacja: Wielkopolska
Imię i nazwisko: Maciej Ziegler
Widzę, że porządnie sprawdzasz opis. I dobrze:
szerman napisał(a):
nazuul napisał(a):
długość: ok. 12 m

Na DD jest podane (chyba błędnie) 8 metrów. Ale właśnie na TDB wymiary holotypu ok. 11,9 m.
nie sprawdzałem tych wymiarów, ale wierze Mortimerowi na słowo ;)

szerman napisał(a):
nazuul napisał(a):
miejsce: Egipt (formacja Baharıje)

Okolice miasta Narsa Matruh. Na DD jest teĹź podana formacja Farak Formation (czy to ta sama formacja?) oraz:

Cytuj:
Tahoua "Continental intercalaire" unnamed unit, Agadez, Niger
Farak to to samo co "Continental intercalaire" (zdecydowanie częściej widzi się to drugie - to pierwsze pierwsze widzę :) ). na dinodata jest napisane tak (z czego wnioskuję, że to są 2 miejsca - ten średnik po "Egypt"!):
Cytuj:
Baharija Formation, Narsa Matruh, Egypt; Farak Formation, Tahoua "Continental intercalaire" unnamed unit, Agadez, Niger
O materiale nigeryjskim jest w opisie

szerman napisał(a):
(o "fantastycznej" Brazylii nie wspominam :lol: ) Ten sam błąd, a może przeoczenie z kolei na TDB?
The Paleontology Database powołuje się na pewną prackę (Medeiros i Schultz, 2002), w której jakiś materiał (mniemam, że fragmentaryczny) uznano za cf. Bahariasaurus sp. - czyli to nie jest Bahariasaurus, lecz jakieś podobnieństwo do niego jest.

szerman napisał(a):
U Mortimera 3 kręgi krzyżowe, nie 4. Może sobie źle kliknąłeś ;)
źle policzyłem :lol: - pewnie dwa razy ten sam kręg


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Copyright © 2005-2013 Dinozaury.com! - z nami przeniesiesz się w czasie...
Powered by phpBBphpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL