Forum Dinozaury.com

Forum Dinozaury.com

z nami przeniesiesz się w czasie...
 
Teraz jest 24 lutego 2018, o 05:07

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: paleontolodzy a religia
PostNapisane: 13 lipca 2012, o 20:43 
Offline
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2008, o 15:49
Posty: 1016
Lokalizacja: Górny Śląsk
Ale to nic nowego. Przecież inteligentny projekt i tak omawia się w liceum na rozszerzonej biologii, a przynajmniej powinno (w "Vadecum Maturalnym 2011 Biologia" wydawnictwa Operon, z którego się uczyłem do olimpiady biologicznej było o nim). Homeopatia - każdy rozsądny człowiek wie, że to bzdury.
A o historii geologicznej ziemii jest chyba na rozszerzonej geografii. Cóż, już w pierwszej/drugiej gimnazjum uczy się np. pochodzenie skał, okresy w dziejach naszej planety itp.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: paleontolodzy a religia
PostNapisane: 19 lipca 2012, o 11:01 
Offline
Dewoński labirintodont
Dewoński labirintodont
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 maja 2009, o 11:31
Posty: 278
Lokalizacja: Warszawa
Imię i nazwisko: Szymon Lech Dzięcioł
Cytuj:
Owszem, w potencjalną naukę filozofii w szkole, należałoby by włączać elementy teologii, ale jako wiedzę, a nie jedyną słuszną doktryną.


Byłbym daleki od nazywania filozofii wiedzą. To raczej swoisty aparat logiczny. Czy może zestaw różnych aparatów.

Cytuj:
Religia w szkole uczy zamykania się na inne światopoglądy (nie twierdzę, że dotyczy to wszystkich, ale generalizując jest to dość powszechne zjawisko), a filozofia - przeciwnie, myślenia, rozważania.


Jest to spore uproszczenie - ortodoksyjny platonizm można wbijać ludziom do głów tak samo jak ortodoksyjny luteranizm.

Cytuj:
Zresztą zajęcia religii (nawet w gimnazjach, a ponoć też w liceach) z reguły ograniczają się do przepisywania treści podręczników do zeszytu (którego prowadzenie jest później oczywiście oceniane) czy malowania obrazków, od czasu do czasu prezentacji pokroju "kościoły mojego miasta", "święty X przykładem dla młodzieży". Można mówić, że to wynik niekompentencji katechetów, ale biorąc pod uwagę skalę tego zjawiska niczego to nie rozwiązuje.


U mnie na szczęście tak źle nie było, ale niewątpliwie brak jest rozwiązań systemowych.

Cytuj:
Tak po za tym: jeżeli system nauki w gimnazjum jest "skopany", to co powiesz o liceum po reformie licealnej 2012? To dopiero dno. W I klasie liceum kontynoujesz program z gimnazjum, a w drugiej i trzeciej zaczynają się schody. Otóż osoby na profilach scisłych mają mieć mocny ograniczony polski, a zamiast historii i WOS-u jedną w tygodniu godzinę "bloku historyczno-społecznego". Tymczasem humaniści zamiast geografii, biologii, fizyki i chemii będę mieli jeden przedmiot - przyrodę, z tak "ambitnymi" tematami jak "zdrowie i uroda", "śmiech i płacz", "największe i najmniejsze", "polscy odkrywcy", "woda - cud natury". Zresztą, żeby nie być gołosłownym:


Zgadzam się. Jest to zupełna parodia edukacji ogólnokształcącej.

Cytuj:
5) wykazuje, że „teoria inteligentnego projektu” nie spełnia kryteriów teorii naukowej;


Hue, hue wedle Poppera, na którym w sporej mierze kryteria teorii naukowych opieramy TE też nie ;)
Jak on to ładnie ujmował - "metafizyczny projekt badawczy".

<blockquote> Przecież inteligentny projekt i tak omawia się w liceum na rozszerzonej biologii, a przynajmniej powinno (w "Vadecum Maturalnym 2011 Biologia" wydawnictwa Operon, z którego się uczyłem do olimpiady biologicznej było o nim). Homeopatia - każdy rozsądny człowiek wie, że to bzdury.</blockquote>

Nie pamiętam by było omawiany za moich czasów, ale ewolucja też była po łebkach. Macie już podział fauny na wylinkowce, lofotrofy i wtórogębe?

_________________
"Tygrysie, błysku w gąszczach mroku:
Jakiemuż nieziemskiemu oku
Przyśniło się, że noc rozświetli
Skupiona groza twej symetrii? "


W. Blake (tłum. S. Barańczak)

"Never Compromise, Not Even In The Face of Armageddon"

Rorschach


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: paleontolodzy a religia
PostNapisane: 19 lipca 2012, o 21:53 
Offline
Jurajski allozaur
Jurajski allozaur
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2008, o 15:49
Posty: 1016
Lokalizacja: Górny Śląsk
Sugerowałbym, by któryś z moderatorów zmienił nazwę tematu, ewentualnie wydzielłił cześć postów do nowego topicu, bo z tematu religii zeszliśmy na sytuację szkolnictwa w Polsce.

[Wedle życzenia. MZ]


Dryocopus napisał(a):
Nie pamiętam by było omawiany za moich czasów, ale ewolucja też była po łebkach. Macie już podział fauny na wylinkowce, lofotrofy i wtórogębe?


W gimnazjum nie ma, tymczasem w liceach (przynajmniej wg repetytoriów, które miałem w rękach, a odnoszących się bodajże do matury biologicznej w 2011) pojawiały się takie terminy jak pragęba, wtórouste, cefalizacja itp.
Ogólnie o anatomii oraz fizjologii zwierząt było o wiele bardziej szczegółowo niż w gimnazjum. Oprócz, że tak się wyrażam "kompletnych" omówień zagadnień, występowały krótkie wzmianki o kwestiach bardziej specjalistycznych np. owadzich hormonach.
Jak będzie w przypadku mojego rocznika (1996)? Przekonam się. Snuję jednak niezbyt optymistyczne wizje. Otóż wg reformy licealnej 2012 w pierwszej klasie liceum wszystkie przedmioty są w zakresie podstawowym, a rozszerzenia wybranych (a także zwężania pozostałych, tworzące potworki w stylu "bloku historyczno-społecznego" czy "przyrody") zaczynają się od drugiej. Ponieważ część podręczników mam już zakupioną, zapoznałem się i przekonałem się jak wg nowej podstawy programowej ma wyglądać nierozszerzona chemia czy biologia. I się przeraziłem. Na tej pierwszej zamiast reakcji chemicznych omawiane są kosmetyki, działanie proszków do prania, źródła energii itp. "Prawdziwej" chemii minimalne ilości. Dla porównania: w III gimnazjum omawia się węglowodory, alkohole, kwasy karboksylowe, sacharydy, lipidy, aminy, proteiny, w II gim - kwasy nieorganiczne, wodorotlenki, sole, w I - budowę atomów, pierwiastki, typy reakcji chemicznych, równania stechiometryczne, roztwory.
Nie lepiej wygląda biologia w pierwszej liceum. Omawiane są wyłącznie genetyka (i to naprawdę banały pokroju dziedziczenie hemofilii czy daltonizmu, budowa kodu genetycznego czy rodzaje mutacji - innymi słowy: powtórka z gimnazjum) i ochrona środowiska (też "pierdołki" i repetycja z gimnazjum).


Notabene, polecam zobaczyć to - poniższy link. Z pomocą czarnego humoru pokazano jak może wyglądać edukacja w liceach, jeżeli kolejne reformy MEN-u pójdą w tym samym kierunku co pomysły pani Hall, cicho akceptowane przez jej następczynię - Szumilas:
http://blog.rp.pl/magierowski/2012/02/0 ... zyny-hall/


Po co to piszę? Otóż, skoro spadek poziomu nauczania w stosunku do ubiegłych lat dotknął nawet przedmiotów na poziomie podstawowym, to zapewne podobna sytuacja będzie na rozszerzeniu.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 78 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Copyright © 2005-2013 Dinozaury.com! - z nami przeniesiesz się w czasie...
Powered by phpBBphpBB Group
Template made by DEVPPL/ThatBigForum
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL