Forum Dinozaury.com
http://www.forum.dinozaury.com/

[OPIS] Leptoptilos titan
http://www.forum.dinozaury.com/viewtopic.php?f=14&t=1748
Strona 1 z 1

Autor:  Piotr G. [ 12 lutego 2008, o 19:38 ]
Tytuł:  [OPIS] Leptoptilos titan

LEPTOPTILOS TITAN Wetmore,1940

Kopalny gatunek marabuta. Holotyp (MGSNI 3313) składa się z prawie kompletnej lewej kości stępowo-śródstopowej. Okaz pochodzi z grn. plejstocenu, z Watoealang (przy rzece Solo, śr. Jawa; Indonezja). Co ciekawe na podobnych tarasach, nad tą samą rzeką , lecz w innych stanowiskach (Ngandong), znaleziono szczątki człowieka wyprostowanego (Homo erectus), więc gatunki te wystepowały prawdopodobnie obok siebie.
Znaleziony okaz bardzo przypominał największy współczesny gatunek bociana - marabuta indyjskiego(Leptoptilos dubius), był jednak znacznie większy.
Wetmore (1940), porównując znalezisko z przedstawicielami współczesnych rodzajów Ephippiorhynchus i Jabiru, zauważył, że kość stępowo-śródstopowa, oprócz tego że jest u nich mniejsza, to również bardziej wysmukła.
Wg. autora przednia powierzchnia trzonka kości stępowo-śródstopowej miała mniej głębokie wyżłobienie, co miało różnić okaz od innych istniejących gatunków rodzaju Leptoptilos. Jednak Louchart i in. (2005), stwierdzili że nie jest to cechą charakterystyczną, zaznaczając przy tym że Wetmore nie porównał znaleziska z innym dużym, kopalnym gatunkiem marabuta - Leptoptilos falconeri (pliocen, Afryka i pd. Azja), mimo to przychylając się do statusu odmiennego gatunku dla L. Titan, że względu na różnice w wieku znalezisk obu gatunków. Louchart i in. (2005), zauważają również że oba gatunki mogą reprezentować tą samą linię ewolucyjną.


Opis wg.:
Wetmore, A. 1940 "Avian remains from the Pleistocene of central Java"
Journal of Paleontology 14:447-450
oraz
http://www.app.pan.pl/article/item/app50-549.html

Autor:  Tomasz [ 18 lutego 2008, o 13:43 ]
Tytuł:  Re: [OPIS] Leptoptilos titan

Chciałbym przypomnieć, że nazwy rodzajowe i gatunkowe kursywujemy ;)

Autor:  nazuul [ 18 lutego 2008, o 14:36 ]
Tytuł:  Re: [OPIS] Leptoptilos titan

Piotr G. napisał(a):
Holotyp(No.3313),składa się

Holotyp(No.3313),składa się (bez przecinka :wink: )

Piotr G. napisał(a):
Okaz pochodzi z grn.plejstocenu Watoealang
Okaz pochodzi z grn.plejstocenu z Watoealang

Piotr G. napisał(a):
wiec gatunki te wystepowały prawdopodobnie obok siebie.
więc gatunki te występowały prawdopodobnie obok siebie.

Piotr G. napisał(a):
Wetmore(1940),porównując znalezisko z przedstawicielami współczesnych rodzajów Ephippiorhynchus i Jabiru,zauważył że kość

Wetmore(1940),porównując znalezisko z przedstawicielami współczesnych rodzajów Ephippiorhynchus i Jabiru,zauważył, że kość

Brakuje w wielu miejscach spacji!!

Autor:  Piotr G. [ 18 lutego 2008, o 20:47 ]
Tytuł: 

Dzięki za zwrócenie uwagi poprawiłem ww.blędy.Z tym że blędny jest tekst "...pochodzi z grn.plejstocenu Watoelang"nie zgadzam sie,ale już poprawilem dla św.spokoju(bo ta druga forma też jest prawidłowa).Podobne zwroty widzialem już w paru opisach,ale nieważne,nie bede sie spierał o takie drobnostki.Myśle że najważniejsze są informacje zawarte w tekście.Jakby ktoś coś jeszcze przyuważył w moich opisach niech pisze, to poprawie.Tomku kursywowanie we wszystkich opisach zrobie "na dniach".
Pozdrawiam
Piotrek

Autor:  Broker [ 18 lutego 2008, o 22:37 ]
Tytuł: 

Piotrze opisy robisz naprawde fajne i bardzo przydatne ;) Jednak mam małą prośbe - gdy będziesz "kursywował" w swoich opisach, to czy mógł byś powstawiać "spacje" po znakach interpunkcyjnych?? Tak aby to było poprawnie?? Gdyż naprawde, cięzko sie to czyta, gdy tych przerw brak ;)

Autor:  Piotr G. [ 19 lutego 2008, o 06:29 ]
Tytuł: 

OK ! Jak będę miał chwile to usiąde i popoprawiam swoje opisy.
Pozdrawiam
Piotrek

Autor:  hanys [ 3 sierpnia 2008, o 17:35 ]
Tytuł: 

Cytuj:
nich mniejsza, to równiez bardziej wysmukła

rĂłwnieĹź

Cytuj:
wyżłobienie,co miało

spacja

Cytuj:
gatunkĂłw.Louchart et al.

spacja

Autor:  Kormoran [ 1 października 2008, o 06:52 ]
Tytuł: 

link w 1. poście przestał działać. przynajmniej mi.

Autor:  nazuul [ 1 października 2008, o 09:07 ]
Tytuł: 

Abstrakt i link do całego artykułu są tu:
http://www.app.pan.pl/article/item/app50-549.html

Archiwum APP:
http://www.app.pan.pl/archives.html
:)

Naniosłem drobne poprawki - spacje i przecinki, oraz do holotypu dodałem MGSNI
Piotr G. napisał(a):
LEPTOPTILOS TITAN Wetmore, 1940

Kopalny gatunek marabuta. Holotyp (MGSNI 3313) składa się z prawie kompletnej lewej kości stępowo-śródstopowej. Okaz pochodzi z grn. plejstocenu, z Watoealang (przy rzece Solo, śr. Jawa; Indonezja). Co ciekawe, na podobnych tarasach, nad tą samą rzeką, lecz w innych stanowiskach (Ngandong), znaleziono szczatki człowieka wyprostowanego (Homo erectus), więc gatunki te wystepowały prawdopodobnie obok siebie.
Znaleziony okaz bardzo przypominał największy współczesny gatunek bociana - marabuta indyjskiego (Leptoptilos dubius), był jednak znacznie większy.
Wetmore (1940), porównując znalezisko z przedstawicielami współczesnych rodzajów Ephippiorhynchus i Jabiru, zauważył, że kość stępowo-śródstopowa, oprócz tego że jest u nich mniejsza, to również bardziej wysmukła.
Wg. autora przednia powierzchnia trzonka kości stępowo-śródstopowej miała mniej głębokie wyżłobienie, co miało różnić okaz od innych istniejących gatunków rodzaju Leptoptilos. Jednak Louchart et al. (2005), stwierdzili, że nie jest to cechą charakterystyczną, zaznaczając przy tym, że Wetmore nie porównał znaleziska z innym dużym, kopalnym gatunkiem marabuta - Leptoptilos falconeri (pliocen, Afryka i pd. Azja), mimo to przychylając się do statusu odmiennego gatunku dla L. titan, że względu na różnice w wieku znalezisk obu gatunków. Louchart et al. (2005), zauważają również, że oba gatunki mogą reprezentować tą samą linię ewolucyjną.


Opis wg.:
Wetmore, A. 1940 "Avian remains from the Pleistocene of central Java"
Journal of Paleontology 14:447-450
oraz
http://www.app.pan.pl/acta50/app50-549.pdf

Autor:  Piotr G. [ 1 października 2008, o 17:40 ]
Tytuł: 

Dzięki Nazuul!
Popoprawiałem. Zastanawia mnie tylko z kąd wziąłeś te MGSNI. Ja mam ksero oryginalnego opracowania na temat tego gatunku z 1940 r. Nie ma tam tego oznaczenia. W pracy Loucharta i in. (2005) też tego nie widziałem.
U mnie też stary link przestał działać, więc bardzo dziekuje Ci Nazuul za nowe namiary.
Pozdrawiam
Piotrek

Autor:  nazuul [ 1 października 2008, o 18:43 ]
Tytuł: 

Piotr G. napisał(a):
Zastanawia mnie tylko z kąd wziąłeś te MGSNI.
Jest w APP, str 556 - tabela. Samo MGSNI to:
Cytuj:
MGSNI - Mining and Geological Survey, Department Netherland In−
dies (stored at the Quaternary Geological Laboratory, Geolog−
ical Research and Development Center, Bandung, Indonesia);
T, Colorado Tunisian Collection, Service GĂŠologique (Tunis).

Autor:  Piotr G. [ 1 października 2008, o 19:35 ]
Tytuł: 

Dzięki! Faktycznie. Niezauważyłem.
Pozdrawiam
Piotrek

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/